Verslag aan de hand van de basiscompetenties ( 20/1 -26/1)
Fien Rogge 3Balo - Rome
De competentie die we deze week het meest geoefend hebben is de competentie lkr als organisator. De administratie is hier echt een chaos en zelf waar ze proberen orde te scheppen, bijvoorbeeld door volgnummers, loopt het nog volledig in het honderd omdat de volgnummers niet kloppen, ze de volgnummers niet gebruiken of ze met twee verschillende soorten volgnummers werken, kortom, ik heb het nog geen enkele keer goed weten verlopen. We moesten dus telkens incalculeren dat als we iets administratiefs moesten doen, we gemakkelijk 3 uur kwijt konden zijn. Daarbij kwam nog eens dat alle instanties verschillende uren hadden. Elke dag anders, en meestal of in de voormiddag of in de namiddag. Dit had tot gevolg dat als je doorverwezen werd je de volgende dag of zelf twee dagen later pas kon terug gaan, omdat dat kantoor of die instantie niet open was. We moesten echt vooraf goed uitdenken hoe en wanneer we wat gingen doen om zo weinig mogelijk tijd te verliezen.
Ook de competentie‘lkr als partner van externen’ hebben we deze week erg kunnen oefenen. We moesten met veel verschillende mensen communiceren en de taal vormde heel dikwijls een barrière. Je leert echt hoe belangrijk taal en goede communicatie is als je de taal niet zo goed eigen bent. Trage en duidelijke taal was bij ons de grote redding. Als ik heel traag en eenvoudig Engels sprak, kon iemand die een beetje Engels kon mij verstaan. Dit gold ook voor het Italiaans, maar weinigen nemen zich die moeite.
Aangezien ik constant samenwerk met Elke oefende ik ook de competentie ‘lkr als lid van een schoolteam’. We overlegden alles samen, omdat we op die manier tot betere resultaten kwamen. Als er iets moest gedaan worden deden we dat ook samen omdat we op vlak van taal dan kunnen aanvullen. De samenwerking verloopt erg vlot, maar ik denk dat het ook belangrijk is op tijd en stond tijd te nemen voor jezelf. Dat doen we dan ook.
Wat de competentie ‘lkr als inhoudelijk expert’ betreft heb ik al heel veel bijgeleerd over het administartieve wezen hier. En nogmaals, hoe belangrijk taal is. Dit laatste gaat al wat vlotter als het om basisconversaties gaat, maar als het gaat om het uitleggen van administratieve aangelegenheden gaat dit nog steeds erg moeizaam. Gelukkig kan ik als Belg ook redelijk vlot Engels en Frans praten en als je vriendlijk bent tegen mensen doen ze echt veel moeite om je te helpen en te begrijpen. Italianen zijn over het algemeen ook erg vriendelijk en behulpzaam. Ik ben echter ook andere mensen tegen gekomen. Op het internationaal secretariaat van LUMSA werkt ook een dame (niet mevr. Tamponi), waar we het merendeel van de tijd bij terecht kwamen, die ons niet echt vriendelijk behandeld, behalve als mevr. Tamponi erbij is. Maar eens je weet hoe ze zal reageren kan je je daar op voorbereiden en ook beter mee omgaan. Dat is denk ik ook lkr als inhoudelijk expert.
Als innovator heb ik nog niet zoveel geleerd want de dingen die ik hier op administratief vlak gezien heb, zou ik zeker niet willen toepassen in België. Ik moet nog leren ontstressen om hier in de maatschappij te kunnen meedraaien.
Ook op het vlak van cultuurparticipant heb ik mij al wat kunnen oefenen. De cultuur is hier op verschillende vlakken erg verschillend. Zeker wat betreft administratie, omgaan met stress en dergelijke. Wat betreft de stageschool hebben we gezegd dat we het niet erg vonden om verder te moeten reizen, maar dat we vooral willen bijleren en uitgedaagd worden. De stagecoördinator was hier heel tevreden mee omdat de scholen binnen het centrun van Rome vooral elitescholen zijn waarin we het echte Rome niet zouden leren kennen. Nu zullen we in een staatsschool staan en veel kansen krijgen om ons te laten onderdompelen in de Italiaanse (Romeinse) cultuur en hun problemen.
Bij de rest van de competenties heb ik nog niet zoveel ervaring op gedaan. Hopelijk komt dit vlug.