donderdag 27 maart 2008
Maria Montessori
Ik heb het op verschillende vlakken niet zo erg voor de aanpak van Montesorri in het lager onderwijs. veel hangt af van de leerkracht. In het eerste leerjaar heb ik een leerkracht aan het werk gezien die heel goed met het systeem werkt maar ze is in mijn ogen de enige. Bij de andere leerkrachten slabakken de kinderen dikwijls maar wat. Sommigen zitten dan ook nogal achterop in vergelijking met anderen. Eeen klein voorbeeld: een leerling is de tafels(5de leerjaar) nog aan het leren terwijl enkele anderen bezig zijn met kwadraten. In het normaal onderwijs worden de iets zwakkere leerlingen meer meegetrokken.
Ik heb in ieder geval van die ene leerkracht al een aantal interessante dingen geleerd die ik zeker nog ga kunnen gebruiken later.
Veel leuke dingen en soms wat minder...
Ik heb er echt van genoten! Alleen jammer van het slechte weer.
Vrijdag was het nog te doen(foto) maar zaterdag zijn we doorweekt naar huis gegaan en zondag was het niet veel beter. Dit deed gelukkig niets af aan het feit dat we elkaar al een tijdje niet gezien hadden en blij waren elkaar te zien.
Lorenzo (leraar capoeira) is zo lief geweest om wa vroeger te komen om nog eens in het secretariaat te gaan onderhandelen over het feit dat het niet mogelijk was een halve maand te betalen. En hij is hel erg bedankt, want hij is er in geslaagd een compromie te sluiten. Ik heb dus maar de helft van de maand moeten betalen :D
zondag 23 maart 2008
Competentieverslag week 9
Verslag aan de hand van de basiscompetenties: week 9.
De leraar als begeleider van leerprocessen.
We zijn nu een dag gaan observeren in een Montesorischool. We hebben echt een volledig andere manier van werken gezien. Ik denk dat ik hier wel een aantal dingen uit ga kunnen meenemen, naar differentiatie toe dan,maar ik ben toch niet echt overtuigd van het goede van deze onderwijsvorm. De lkr kan maar bij één kind tegelijk zijn en lln slabakken allemaal een beetje. In het eerste leerjaar leek dit wel vlot te lopen maar in het vijfde waren er heel veel die er hun voeten aan veegden. Ik had er nogal mijn bedenkingen bij. De lkr vertelde wel dat het nu wat chaotisch was omdat het vlak voor Pasen was. Na de paasvakantie gaan we weer observeren. We zien wel wat de veranderingen inhouden.
De leraar als opvoeder.
De lkr wordt in de Montesorischool gewoon bij haar voornaam genoemd. Ik denk dat dit niet slecht is omdat je op die manier toch wat dichter bij de kinderen staat en er vertouwelijker mee kan omspringen. Het woord juffrouw is toch altijd een drempel.
De leraar als organisator.
De organisatie in de Montesorischool is volledig anders dan bij ons. De klassen lopen bijvoorbeeld door. Dit vraagt een heel goede organisatie van de lkr om alles in goede banen te leiden. Ik ben er echter nog niet achter hoe de organisatie juist verloopt want naar mij toe kwam het allemaal nogal chaotisch over. Ik zou graag weten hoe ze bepalen wie wat moet doen en hoe ze dat bijhouden, want ze staan op 1 dag met 2 leerkrachten, die dezelfde lessen geven, in de klas.
De leraar als innovator.
Tijdens de lessen Media Education hebben we eindelijk ook eens ons idee kunnen doorvoeren. We moeten kleine oefeningen maken die dan besproken worden. Veel van de Italianen hebben een absoluut gebrek aan creativiteit.(daarmee bedoel ik dan dat ze gewoon telkens de lkr na-apen en niks vernieuwend doen) Wij hebben meestal andere ideeën maar slagen er niet in deze uit te leggen. Deze keer is het echter wel gelukt en de meisjes waarmee we samenwerkten waren heel erg enthousiast. Maar zij niet alleen, ook de leraar. Hij heeft ons voorbeeld gebruikt om voor te stellen aan de klas.
De leraar als lid van het schoolteam.
In het begin was het enorm moeilijk om contacten te leggen binnen de groep van studenten. Niet enkel door de taal maar Italiaanse meisjes zijn ook oppervlakkiger in vriendschappen en contacten. Dat hoorden we al uit verschillende bronnen. Sommigen zijn echt onvriendelijk tegen ons maar anderen die al met ons samenwerkten of waarmee we verschillende lessen volgen beginnen nu wel veel vriendelijker te doen.