zaterdag 1 maart 2008

En ...nog een verslagje!!


Geen interesse?

Ga naar het volgende bericht!

------------------------------------------------------------------------------


Verslag aan de hand van de basiscompetenties: week 6.

De leraar als begeleider van leerprocessen.

De lln zijn erg sterk met gezondheid bezig. We merken dat ze zelf in de gewone lessen er verder over denken en soms integreren. Ze begrijpen ook echt goed hoe alles in elkaar zit en hoe belangijk het is. Ik denk dat het echt wel goed was dat we de lln zo sterk in alles betrokken hebben. De werkvormen zijn nieuw maar we merken dat de lln het wel leuk vinden. In het begin vonden ze het echt raar dat we de banken zo vaak in groepen van 4 zetten maar nu zijn ze dit al gewoon en loopt dit erg vlot.

De leraar als opvoeder.

Waar ik het soms wat moeilijk mee heb is dat de jongens hier over het algemeen erg wild zijn, bijna overactief, niet luisteren,... In België heb je meestal in één klas twee of drie van die kinderen, hier zit er in de klas één jongen die niet zo is. Dit is echt wel een uitdaging om mee te leren omgaan. In België zouden regels een uitweg kunnen bieden maar hier zijn regels er om te overtreden. Als we dan in groep gaan werken en een groep gaat bij Elke en een groep bij mij, is de reactie tegen elkaar altijd hetzelfde:’ ik had toch wel de lastigste bij elkaar hoor.’ Maar de andere zegt dan net hetzelfde. Die jongens samen zijn soms echt moeilijk te handhaven. De ene keer lukt het ook beter alles in goede baan te leiden dan de andere keer.

Sommigen kunnen ook echt wel goed toneel spelen om aandacht te krijgen. Elke heeft dit vlug door maar ik zou mij nog te veel laten doen. Misschien ben ik nog wat te naief op dit vlak.

De leraar als inhoudelijk expert.

De taal vormt nog voor een deel een barriere maar geen grote meer. We kunnen alles redelijk vlot uitleggen en met de kinderen communiceren.

Donderdag was er wel een ruzie in de klas en hier verloopt dat niet zoals in België. Drie lln hadden ruzie maar de hele klas moeit zich daar zodaning mee dat op de duur gans de klas ruzie heeft. Ook is het zo dat emoties hier nogal sterk geuit worden en dikwijls erg overdreven. Onze taal was echt niet goed genoeg om dit op te lossen en ook onze kennis van hoe de kinderen in elkaar zaten lied dit niet toe. De lkr heeft daarom eerst de ruzie in goede banen geleid voor we begonnen met de les.

De leraar als organisator.

Vorige donderdag hebben we veel verschillende activiteiten samen gegeven. Dat was wel een hele organisatie. Eerst werd er fruitsla gemaakt en daarna werd er verder gedaan met de vorige les. Hierin werd het nieuwe systeem om de toiletten proper te houden uitgewerkt door een groep en een andere groep de klas onder handen zou nemen. Het was toen al een ganse uitdaging om alles te coördineren maar donderdag was het dit nog meer omdat ik ook met een deel van de groep voor de toiletten van klas tot klas trok. Elke moest dus de rest alleen coördineren. De kinderen hebben wel veel respect voor ons en we zijn over het algemeen ook gewoon een stuk strenger dan hun lkr waardoor alles toch in goede baan kan geloodst worden.

De leraar als innovator.

We proberen hier de huidige normen en werkingen te volgen maar toch nieuwe werkvormen te integreren. We wisten niet goed hoe de leerkrachten dit zagen maar in het interview voor de bachelorproef zei de lkr dat het eens een nieuwe wind was en dat ze ervan overtuigd was dat we de bachelorproef even goed gingen aanpaken als onze andere lessen.

De leraar als lid van het schoolteam.

We zijn nu al goed geïntegreerd in de school. De lkr vertrouwen ons echt wel al. Het was eerst een probleem dat we onze mentor filmden bij het interview maar toen we har vertelden dat niets in de wet zei dat dit niet mocht en dat het enkel was omdat we het zouden kunnen verwerken en als bewijsmateriaal gebruiken was het geen probleem.

Ook de security is heel erg vriendelijk nu. Ze weten goed wie we zijn. In het begin mochten we niet alleen in de school rondlopen, nu is dit geen probleem meer. Donderdag passeerde hij de klas terwijl wij aan het opruimen waren(na schooltijd) en hij al lachend: ‘gaan jullie hier nu ook blijven slapen...’. Vroeger zou dit onbestaand geweest zijn.

Verder ben ik ook met een aantal lln naar alle klassen getrokken om het nieuwe systeem in de toiletten uit te leggen. (De lln hadden regels opgesteld om ze proper te houden. Deze zouden in de toiletten uitgehangen worden en ’s avonds zouden 2 lln de toiletten controleren en een rode of een groene duim hangen.) Zo werd er ook contact gelegd met andere leerkrachten want een lerarenkamer hebben ze hier niet.

donderdag 28 februari 2008

choralia

Op dinsdag hebben we 'choralia'. Dat zijn Italiaanse kinder - en volksliederen.
Het liedje op de film is een volksliedje.
De lkr is eigenlijk heel grappig, vooral zijn manier van lachen,maar dat heb ik niet kunnen vastleggen. We hebben dit vak elke woensdag 4 uur maar hij vindt dat duidelijk ook nogal lang aangezien hij dikwijls echt niet meer weet wat hij moet doen.
We moeten dan allemaal om beurt alleen zingen. In het Nederlands vind ik dat nog niet zo erg maar in het Italiaans vind ik dat verschrikkelijk!!!
Hij heeft nu ook gevraagd of wij volgende week een kinderliedje willen aanleren aan de klas. We hebben gekozen voor '6 kippetjes'.
Vorige les hebben we het al eens moeten zingen maar volgende week moeten we de tekst meebrengen. Ik ben benieuwd wat het gaat geven, want sommige lettercombinaties lezen ze in het Italiaans volledig anders.

Wie zoekt...die vindt

Ik ben gisteren naar een laatste capoeiraclub gaan kijken. Eingenlijk ging ik het erbij laten want de ontgoocheling tot nu toe was te groot. Ik had er mij dus ook niet op gekleed. Toen ik toekwam werd er mij wel gevraagd om mee te doen maar dat heb ik toch geweigerd omdat ik dan kon weggaan wanneer ik wou. Na een tijd begon het echter echt wel te kriebelen. Het zag er echt wel leuk uit, net zoals ik het gewoon was. Ik heb dus toch beslist mee te odne en ik had er geen spijt van!!!
Het was een 'piccolo gruppo'. Een trainer en twee lln, met mij erbij dus met 4, maar enorm sympathiek.
De trainer was wel een echte Italiaan :D
Daarmee bedoel ik dat hij nogal es zou durven roepen maar als je de cultuur kent weet je dat dat allemaal niet slecht bedoeld was, want hij was verder echt vriendelijk.
Ik ga in ieder geval maandag terug en ben van plan een maand daar te gaan trainen. Tis 50 euro maar dan mag je op zaterdagochtend ook gebruik maken van zwembad en sporthal(in de prijs inbegrepen).
Ik kijk echt uit naar de volgende training :D

zondag 24 februari 2008

competentieverslag week 5

Hier volgt een belangrijk bericht!

Voor interessante info:

gelieve naar het volgende bericht te gaan ;-D.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BASISCOMPETENTIES


De leraar als begeleider van leerprocessen.

We waren bang dat de leerstof te moeilijk ging zijn en hadden gerekend dat het ook wel wat tijd zou vragen om alles goed uit te leggen in het Italiaans. Het was echter perfect getimed.

De kinderen kwamen ook met erg goede ideeën en we hadden echt wel het gevoel dat ze alles goed begrepen. Dit wou natuurlijk ook zeggen dat wij het dan goed uitgelegd hadden.

We waren die les gestart met een korte aerobic. We hadden geen woorden nodig om alles uit te leggen. We merkten wel dat de kinderen zich goed voelden en we hebben op dat moment beslist ze zelf ook enkele oefeningen te laten voordoen. Dit had een heel leuk effect en ze waren heel erg enthousiast.

De leraar als opvoeder.

Op een bepaald moment waren er twee lln die nogal tegenwerkten en elkaar verveelden. Ik wou iets doen, maar had het nogal moeilijk te weten wat kon, omdat ze in die school precies wel een andere visie op opvoeden hadden dan ik. Het hielp in ieder geval niet om te zeggen dat ze moesten ophouden. Ik had de banken uit elkaar geschoven, maar dan werd daarmee ook een ander meisje gestraft. Uiteindelijk zijn ze wel gestopt maar ik voelde mij een beetje onbeholpen op dat moment.

De leraar als inhoudelijk expert.

Ik kan mij binnen de schoolcontext al redelijk goed verstaanbaar maken. Dat brengt wel met zich mee dat de kinderen er vanuit gaan dat ik zomaar alles begrijp. Maar dat is niet echt een probleem. Voor onze eerste les omtrent de bachelorproef was ik wel bang omdat alles in het Italiaans zou zijn en het niet zo een makkelijke materie was om in een andere taal aan te brengen. Alles liep echter heel erg vlot en werd goed begrepen.

In het dagelijks leven is spreekdurf soms nog een probleem.

De leraar als organisator.

We hadden de lln in groepjes laten werken voor de les rond gezondheid. De lln waren echter niet gewoon om op die manier te werken. Daarom moest hier en daar nog extra uitleg gegeven worden over wat er van hen verwacht werd.

We moesten ook overal tegelijk zijn, omdat de oefening voor sommigen nog niet honderd procent duidelijk was of omdat er binnen de groepjes discussies ontstonden.

De leraar als innovator.

Voor deze lln was deze werkvorm wel vernieuwend. Alleen al het feit dat de banken per vier stonden vonden ze raar. Ze zijn wel gewoon soms iets met twee te doen, maar zeker niet om met 4 te werken.

De samenwerking verliep ook niet overal even vlot. In die zin dat er niet zo veel onderling overlegd werd. De meesten deden toch gewoon hun eigen ding of per twee maar niet met de volledige groep.

De leraar als lid van het schoolteam.

Voor het moment werken we met twee lkr echt nauw samen en die samenwerking verloopt erg goed. Ze zijn allebij erg tevreden van ons en dat geeft ook een goed gevoel.