Verslag aan de hand van de basiscompetenties: week 3.
De leraar als begeleider van leerprocessen.
De kinderen hebben erg veel geleerd van de lessen die we laatst gegeven hebben omdat zij dachten dat ze gewoon een spel speelden maar niet dachten aan wat ze ondertussen aan het leren waren. Iedereen deed actief mee en zelf de kinderen die heel zwak waren in Engels konden de doelstellingen halen. De lkr was ook erg enthousiast, zo erg zelf dat ze zelf mee deed met de lln om op die manier zelf ook een woordje Engels bij te leren.
De leraar als opvoeder.
In de klas waar ik nu al het meest geweest ben zit een zigeunermeisje. Ze is erg verlegen en wordt gewoon genegeerd. Ze kent de taal niet genoeg en ze wordt nergens bij betrokken. Bij de eerste les Engels had ik haar proberen betrekken maar het lukte niet en de lkr zei dat ik haar beter gerust liet. Maar ik zat er wel nogal mee in dat dat kind daar gewoon zat. Vrijdag zat ik samen met Elke in de klas en we gingen eerst elk een les geven en elkaar ondersteunen waar nodig maar hebben uiteindlijk alletwee les gegeven. Ik vond het erg om L. weer met haar vingers te laten draaien want voor de les bouwden we voort op wat de kinderen geleerd hadden en zij kon geen woord Engels. Daarom had ik haar een tekening laten maken van de boerderij omdat er later een lied over de boerderij aan bod zou komen en ik die tekening zou kunnen gebruiken om haar zo te betrekken. Maar terwijl ze bezig was kreeg ik een beter idee. Aangezien we met twee in een klas stonden was het perfect mogelijk om te differentiëren,zo dat degene die geen les gaf L. de basis van Engels kon bijbrengen. Ik ben dan begonnen aan de hand van de tekening haar de kleuren te leren. Beetje bij beetje kwam ze los en toonde dat ze het wel apprecieerde. Na de kleuren ben ik begonnen met de cijfers tot 10. Elke deed hier meer verder terwijl ik les gaf.
De leraar als inhoudelijk expert.
Ons Engels is erg goed in vergelijking met sommige lkr hier maar we letten er toch op dat alles wat we geven zeker juist is. Ons uitspraak is beter en we merken wel dat de lln dit proberen over te nemen. Dit motiveert om nog beter te articuleren.
De lln weten dat ik niet zo goed Italiaans spreek en ze vinden het erg leuk om te helpen.
Tijdens de les Engels werden zo de dieren van de boerderij in het Engels en het Italiaans besproken. Dit was goed voor de zwakkere kinderen omdat het veel herhaald werd, de anderen vonden het leuk om iets aan de lkr te leren en voor mij was het goed op die manier enkele woordjes bij te leren.
De leraar als organisator.
Ik en ook Elke zijn veel veeleisender dan de lkr van die school. Wij willen de volledige aandacht, ook in de namiddag. Na een namiddag geobserveerd te hebben en te zien hoe chaotisch het eraan toe ging(er kon zelf met moeite les gegeven worden) waren we wel bang, maar tijdens ons lessen hebben we hier geen probleem mee ervaren.
We moeten wel leren om met een kleine basis aan middelen te werken maar ook dat lukt goed.
De leraar als innovator.
We krijgen hier alle ruimte om iets nieuw uit te proberen en merken dat het werkt. We kunnen veel rustiger les geven en alles verloopt erg vlot. Zeker wat het uitproberen van de werkmethode van mevr. Lannoo betreft heb ik al veel bijgeleerd. Dit is soms moelijk in een Belgische school als die school geen aangepaste methode geeft of er niet voor open staat. Ik leer hier dus zeker veel om later toe te passen tijdens de lessen Frans.
Leraar als partner van ouders en verzorgers.
Met de ouders heb ik nog steeds geen persoonlijk contact gehad, maar we maken ons wel zichtbaar aan de schoolpoort en sommige ouders hebben ons al aan het werk gezien als ze hun kind tijdens de les kwamen ophalen. Ik hoop dat dit de kloof verkleint.
De leraar als lid van het schoolteam.
Donderdag was het opnieuw een nieuwe lkr die ons begeleidde maar ook met haar klikte het goed. Ik hoop dat het op die manier kan blijven lopen. Het enige waar ik me telkens nogal onwennig bij voel is als ik toekom in de school en er een nieuwe ‘security’ staat. In het begin kunnen deze nogal onvriendelijk zijn maar eens ze weten wie we zijn is dit geen probleem meer.
De leraar als cultuurparticipant.
Ik begin goed gewend te raken aan de cultuur en jaag mij al niet meer zo in alles op. Als ik
hier iets moest leren was het ontstressen. Zelf mevrouw Tamponi zei het: ‘Piano piano! Alles
komt in orde.’
Ik heb wel nog niet zo heel veel cultuur kunnen bezoeken maar ik heb tijd genoeg. School
gaat nu eenmaal voor.