zaterdag 19 april 2008

Competentieverslag week 13

Verslag aan de hand van de basiscompetenties: week 13.

De leraar als organisator.

Om ons TOR en papieren in orde te brengen waren we naar het internationaal bureau gegaan. Daar hadden ze gezegd dat ze alles gingen opsturen. Op die manier hadden we er echter geen vat meer op. Ik ben dus terug gegaan met de mededeling dat we nog een klein cadeautje hadden en dus vrijdag nog terug zouden komen. Of het niet makkelijker was dat we dan de papieren meenamen. Dat vonden ze wel een goed idee.

De leraar als inhoudelijk expert

Mijn Italiaans is best begrijpelijk aan het worden. De ene is er natuurlijk al beter in om het te ontcijferen dan de andere. Zo heb ik gisteren het eind van mijn examens een klein beetje gevierd met een Italiaanse vriend. De taal was niet echt een barriere, wat ik niet verwacht had.

Voor de rest van de week hebben we examens gehad en de resultaten zijn goed.

De leraar als cultuurpraticipant

Om toch maar eens alles meegemaakt te hebben is onze leerkracht Italiaans er in geslaagd ons examen te vergeten. We hebben een uur gewacht. Dan hebben ze hem uiteindelijk gebeld en hebben we een nieuwe afspraak gekregen voor de volgende dag.

Gisteren heb ik siteseeing gedaan in Rome van achterop een scooter. Het is wel een aparte ervaring. Ik zat niet altijd op mijn gemak, wie het verkeer in Rome kent zal dit begrijpen. Tot slot ben ik meegenomen naar een plaats die niet veel toeristen kennen en waar je niet of moeilijk kan geraken zonder wagen. Ik had er een uitzicht over een groot stuk van Rome. Het was echt prachtig. Dit zijn de voordelen van wat te integreren en mensen te leren kennen. Dan leer je ook speciale plaatsen kennen.

maandag 14 april 2008

Competentieverslag week 11

Verslag aan de hand van de basiscompetenties: week 12.

De leraar als opvoeder.

Voor media education moeten we een educatief project uitwerken voor een bepaalde doelgroep. Deze doelgroep mochten we zelf bepalen. De voorwaarden waren dat we konden zeggen wie de doelgroep was, dat er foto’s gebruikt werden en dat het eduactief was.

We hebben hiervoor een filmpje van een kleine 5 minuten in elkaar gestoken om jonge kinderen(kleuters) en kinderen met een mentale handicap of achterstand de kleuren en dieren te leren kennen. We hebben hiervoor heel stapsgewijs gewerkt. Een foto van een voorwerp met een bepaald kleur in, dan dat kleur, dan iemand die het dier uitbeeldt die dit kleur draagt en dat het dier in verschillende stukjes. De kinderen moeten eerst het kleur benoemen en vervolgens het dier raden.

De leraar als organisator.

De voorlaatste week heb ik mij hier nog wat in kunnen bijschaven alhoewel dit een doelstelling is waarin ik hier enorm gegroeid ben. Dit merk ik duidelijk omdat ik mij niet meer opjaag in organisatorische dingen. Ik heb een duidelijk beeld op alles en weet rekening te houden met de tijd die alles hier vraagt. Daarom hebben we aan sommige professoren gevraagd om ons examen een week vroeger te mogen doen, met de verzekering dat we zeker nog naar hun laatste les kwamen, zodat onze papieren op tijd in orde zouden geraken.

De leraar als innovator.

Nu we tijdens de lessen lichaamstaal meer concreet beginnen te werken begin ik wat meer zicht te krijgen op waar hij naartoe wil. Ik denk dat ik later deze manier van het aanbrengen van een gedicht wel eens kan uitproberen.(eerst lezen, dan bijna woord voor woord met de handen uitbeelden). Ik sta echter nogal kritisch tegenover deze manier van werken omdat ik een ander idee heb van hoe je met poëzie hoort om te gaan. Voor de lessen drama kan dit echter wel passen.

De leraar als inhoudelijk expert

Ik kan nu al vlotte conversaties voeren in het Italiaans. Het communiceren met de groepsleden tijdens de lessen capoeira heeft hier zeker toe bijgedragen. Zij kunnen ook het best zeggen hoeveel ik gegroeid ben. Daarom deed het mij zoveel deugd om te horen dat mijn kennis van het Italiaans enorm gegroeid is in de tijd dat ze mij kennen. En dat is eigenlijk maar een grote maand.

De leraar als lid van het schoolteam.

Deze week hebben Elke en ik samen overlegd wat er nog moet gedaan worden voor de bachelorproef, stage, papierwerk, ...

De samenwerking verloopt goed en we konden elkaar vlot aanvullen. Door nu en dan samen te overleggen blijven we overzicht behouden maar kunnen we toch op ons eigen tempo werken.

We hebben ook moeten samenwerken voor de opdracht van media education. Ook dit liep van een leien dakje. Beiden hadden we ons eerst al grondig voorbereid.

De leraar als cultuurpraticipant

Ik ben dit weekend een dag naar Napels geweest. Ik weet nu dat dit een stad is waar ik nooit zou willen wonen en kan de verhalen uit de actualiteit( bergen afval) beter plaatsen. Ook de Vesuvius kon ik vanuit de verte zien. Dit kan later bij het werken rond een thema voor een interessante bijdrage zorgen.