zondag 24 februari 2008

competentieverslag week 5

Hier volgt een belangrijk bericht!

Voor interessante info:

gelieve naar het volgende bericht te gaan ;-D.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BASISCOMPETENTIES


De leraar als begeleider van leerprocessen.

We waren bang dat de leerstof te moeilijk ging zijn en hadden gerekend dat het ook wel wat tijd zou vragen om alles goed uit te leggen in het Italiaans. Het was echter perfect getimed.

De kinderen kwamen ook met erg goede ideeën en we hadden echt wel het gevoel dat ze alles goed begrepen. Dit wou natuurlijk ook zeggen dat wij het dan goed uitgelegd hadden.

We waren die les gestart met een korte aerobic. We hadden geen woorden nodig om alles uit te leggen. We merkten wel dat de kinderen zich goed voelden en we hebben op dat moment beslist ze zelf ook enkele oefeningen te laten voordoen. Dit had een heel leuk effect en ze waren heel erg enthousiast.

De leraar als opvoeder.

Op een bepaald moment waren er twee lln die nogal tegenwerkten en elkaar verveelden. Ik wou iets doen, maar had het nogal moeilijk te weten wat kon, omdat ze in die school precies wel een andere visie op opvoeden hadden dan ik. Het hielp in ieder geval niet om te zeggen dat ze moesten ophouden. Ik had de banken uit elkaar geschoven, maar dan werd daarmee ook een ander meisje gestraft. Uiteindelijk zijn ze wel gestopt maar ik voelde mij een beetje onbeholpen op dat moment.

De leraar als inhoudelijk expert.

Ik kan mij binnen de schoolcontext al redelijk goed verstaanbaar maken. Dat brengt wel met zich mee dat de kinderen er vanuit gaan dat ik zomaar alles begrijp. Maar dat is niet echt een probleem. Voor onze eerste les omtrent de bachelorproef was ik wel bang omdat alles in het Italiaans zou zijn en het niet zo een makkelijke materie was om in een andere taal aan te brengen. Alles liep echter heel erg vlot en werd goed begrepen.

In het dagelijks leven is spreekdurf soms nog een probleem.

De leraar als organisator.

We hadden de lln in groepjes laten werken voor de les rond gezondheid. De lln waren echter niet gewoon om op die manier te werken. Daarom moest hier en daar nog extra uitleg gegeven worden over wat er van hen verwacht werd.

We moesten ook overal tegelijk zijn, omdat de oefening voor sommigen nog niet honderd procent duidelijk was of omdat er binnen de groepjes discussies ontstonden.

De leraar als innovator.

Voor deze lln was deze werkvorm wel vernieuwend. Alleen al het feit dat de banken per vier stonden vonden ze raar. Ze zijn wel gewoon soms iets met twee te doen, maar zeker niet om met 4 te werken.

De samenwerking verliep ook niet overal even vlot. In die zin dat er niet zo veel onderling overlegd werd. De meesten deden toch gewoon hun eigen ding of per twee maar niet met de volledige groep.

De leraar als lid van het schoolteam.

Voor het moment werken we met twee lkr echt nauw samen en die samenwerking verloopt erg goed. Ze zijn allebij erg tevreden van ons en dat geeft ook een goed gevoel.

Geen opmerkingen: