zaterdag 16 februari 2008

competentieverslag week 4

Verslag aan de hand van de basiscompetenties: week 4

De leraar als opvoeder.
Ik heb gemerkt dat een aantal lkr wel vinden dat ze een opvoedkundige functie hebben. Zo zagen we hoe een lkr na eens ruzie met de klas overlegde om te weten te komen wat het probleem was en de lln op hun verantwoordelijkheid wees. Ik was blij dit te zien want nu heb ik niet het gevoel dat ik iets verkeerd doe als ik toch ook een opvoedkundige functie in de klassen wil vervullen.

De leraar als inhoudelijk expert.
We hebben nu alles samen een week Italiaanse les gehad en het begint vrij vlot te gaan. Zeker de basisconversaties. Ook lukt het beter om met de kinderen te communiceren in het Italiaans. Soms loopt het wel wat vast. Het moeilijkste is om over te moeten schakelen van Frans op Italiaans. Dat lukt echt moeilijk. Normaal volgen we in ons lessenpakket ook Frans en dit zal een goede oefening zijn want ik vinde het wel belangrijk die overschakeling te kunnen maken.

De leraar als organisator.
Deze week hebben we weer onze basiscompetentie als organistor kunnen oefenen. We hadden ’s morgens Engels, moesten eten en ’s middags moesten we op de stageschool geraken. Dit is allemaal mooi gelukt, tegen onze verwachtingen in. We gingen dan vlug iets kopen en aten op de bus. Het is ook nodig altijd extra tijd te rekenen want je weet niet wanneer de bus zal komen. Soms kan je best wel lang op die bus wachten.

De leraar als innovator.
We hebben gebrainstormd en allerhande activiteiten gevonden die we met de kinderen kunnen proberen voor de Bachelorproef. We vinden het heel belangrijk om de kinderen mee te laten beslissen en veel dingen zelf in handen te geven, dus daarom beginnen we met de kinderen te laten brainstormen. Als hun ideeën haalbaar zijn gaan die dan voor op wat wij reeds in gedachten hadden.

Leraar als partner van ouders en verzorgers.
We zijn nog steeds niet in contact gekomen met ouders en ik denk dat we er ook niet op moeten rekenen in deze school. We hadden nochtans dingen voorzien maar die werden afgeblokt. We gaan proberen nog wat te observeren in een Montesorischool. Misschien kunnen we daar wel meer contact leggen met de ouders.

De leraar als lid van het schoolteam.
We hebben met de directie overlegd over het nemen van foto’s. We kwamen wel op een slecht moment want ze was aan het roken in haar kantoor en normaal mag er niet gerookt worden binnen de school. Ze voelde haar nogal betrapt. Ze liet ons wel weten dat we foto’s van de kinderen mogen nemen, maar enkel vanop de rug.

De leraar als cultuurparticipant.
In de Italiaanse lessen leren we veel over de Italiaanse cultuur. Bijvoorbeeld de benamingen van de verschillende soorten koffie, typische Italiaanse gerechten, we gaan binnen twee weken op zaterdag afspreken om wat cultuur op te snuiven, discussies over Italiaanse stereotypen, aardrijkskunde van Italië (is nodig voor de grammatica te kunnen),...

Geen opmerkingen: