Verslag aan de hand van de basiscompetenties: week 10.
De leraar als begeleider van leerprocessen.
Als alles verloopt zoals het moet, dus zoals ik het zag in het eerste leerjaar, slaagt de leerkracht erin de leerlingen een heel individuele begeleiding te geven. Dit is echt wel goed maar er is denk ik wel enige ervaring voor nodig. Ik ga dit wel proberen meenemen naar differentiatie toe.
De leraar als opvoeder.
In het derde leerjaar hingen een aantal gouden regels op. Deze waren niet gericht op tucht maar op sociale gedragingen.
De leraar als organisator.
Door in het eerste leerjaar te observeren bij een bepaalde leerkracht heb ik eindelijk het systeem van Montesori wat door. Ze gaat eigenlijk van bank tot bank extra uitleg geven of een nieuwe taak opstarten. In de andere klassen en bij andere leerkrachten verloopt dit wel nogal chaotisch waardoor ik het systeem niet doorhad. Nu ik deze leerkracht als voorbeeld had denk ik er echt wel iets mee te kunnen doen.
De leraar als innovator.
Ik heb in de MM-school twee toffe ideeën opgedaan om te gebruiken in België. Het is een van de eerste keren dat ik echt iets kan meenemen van methodiek. Bijvoorbeeld voor taalbeschouwing. De lln zet eerst op een plattegrond van een vulkaan en omgeving alle dinosaurussen en plaats er een woordkaartje bij. Ook bij de delen van de vulkaan wordt er een woordkaartje gelegd. De lkr vraagt vervolgens aan de lln er een dinosaurus met woordkaartje uit te nemen. Aan de hand daarvan wordt het lidwoord en het zelfstandig naamwoord besproken. Het lidwoord is het kleine kindje want is niets als het alleen is. Het zelfstandig naamwoord is de papa. Vervolgens wordt er een andere zin aangebracht. Daarbij wordt het lidwoord, het zelfstandig naamwoord en het bijvoegelijk naamwoord besproken. Het bijvoegelijk naamwoord is de grote zus. Zij kan op zichzelf staan maar voelt zich toch beter bij de papa.
Ook voor cijferen vond ik het een heel interessant en bruikbaar systeem: alles werd gestart vanop een stoffen cijfermatje met concrete materialen en dan overgezet op papier.
De leraar als lid van het schoolteam.
Ik heb het gevoel niet echt gewenst te zijn in de MM-school.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten